Õuesõppe raja skeem
Vaatluspunkt
1. Puud, põõsad
Puud
(lehtpuud, okaspuud) Jagunevad omakorda vaatluspunktideks:
- lehtpuud: kastan, kask, pihlakas, tamm, vaher, õunapuu, pirnipuu;
- okaspuud (kuusk, mänd)
Vaadeldakse
milline on puu koor (lõhn, tekstuur, värvus), lehed (kuju, värvus, suurus),
tüvi (suurus).
Põõsad
(marjapõõsad, iluaiapõõsad)
- Marjapõõsad: mustsõstar, punanesõstar, tikker ( lehtede värvus, kuju, lõhn, viljad)
- Iluaiapõõsad (sirel, enelas, ….. ( lehtede värvus, suurus; õite lõhn, millal õitsevad
Vaadelda
saab lehti (pungad, värvus, kuju), millal ja kuidas õitsevad, kas saab ka
saaduseid (mahl)
Vaatluspunktis
saab teha tegevusi lõimides kõiki valdkondi,
Mina
ja keskkond: vaatlused, katsed…,
Keel
ja kõne: arutelud, tarkuseterade kuulamine…,
Matemaatika:
mõõtmine, hulgad…,
Kunst:
loodus annab palju võimalusi inspiratsiooniks ja vahendeid kasutamiseks,
Muusika:
looduse keskel on hea kuulata erinevaid helisid ja looduse teemadel laulda,
Liikumine:
värske õhk ja suur teritoorium annab võimaluse lõbusateks mängudeks.
2-3 aastased
Õpime
tundma 3 puu lehti ja nende nimetusi. (kask, vaher, tamm).
Õppemäng:
Õpetajal on pildid 3 erineva puu lehtedest (vaatleme, arutleme ja nimetame
nimetusi) Pildid asetatakse maha ja iga laps saab otsida vastava pildi juurde
samasuguse lehe (hulkade moodustamine, lehtede suuruste võrdlemine).
Salm rahvalaulu eeskujul:
Õpetaja
(eesütleja) Puudehaldjas täna me sulle külla tulime (kummardus).
Lapsed
(järelütlejad) Puudehaldjas täna me sulle külla tulime (poisid kraaps, tüdrukud
kniks).
Tere,
tere vahtrapuu,seda ütles meie suu (näitab vahtralehte).
Tere,
tere tammepuu,seda ütles meie suu (näitab tammelehte).
Tere, tere kastanipuu, seda
ütles meie suu (näitab kastanilehte).
Tere,
tere kasepuu, seda ütles meie suu (näitab kaselehte).
4-5 aastased
Õpime
tundma põhjalikult 4 erinevat lehtpuud (kask, tamm, vaher, kastan)
Õppemäng:
Õpetaja:” Tuli tuul ja puhus lehed minule korvi, kas aitaksite lehed oma puu
juurde tagasi? Kõigepealt aga vaatame, millised lehed siin on.” Õpetajal on
korv 4 erinevat tüüpi puu lehtedega, arutleme millised lehed tuul õpetajale
korvi puhus, milline on suurus ja värv, mille poolest on nad erinevad jne.
Siis iga laps võtab õhe lehe ja jookseb selle puu juurde, millel on
samasugused lehed, nagu ta korvist sai. Vaatame millise puu alla tekib kõige
suurem lehehunnik. Lapsed näitavad õpetajale oma lehti, õpetaja jälgib, et iga
laps leiaks õige puu.
Mäng ,,Tuul ja lehehunnik,,
Õpetaja
on “tuul” lapsed on erinevate puude lehed, Vahendiks suur õhuline kangas.
Lepitakse kokku piirkond, kus mäng aset leiab, ning lehehunnikud tekivad ainult
selle piirkonna puude alla.
Lapsed
kükitavad ning on kaetud suure kerge kangaga mida hoiavad õpetajad . ,,Tuul,,
kõnnib ümber lehehunniku, tõstab-langetab kangast ning räägib:,,Uh, uh, huu,
mina puhun teid ……..(puu nimi) alla,,. Tuul hakkab puhuma. Lapsed ehk
“lehed”peavad lendama nimetatud puu juurde ja kükitama ,,lehehunnikuks,,. Kui
mäng lastele selge, siis saavad lapsed “tuule” osa endale ning jooksevad
nimetatud puu juurde ja katavad lehe lapsed jälle kanga alla.
,,Mina
puhun teid ………..(puu nimi) alla,,.Lehed lendavad uue nimetatud puu juurde.
Kõik
lapsed, kes soovivad, saavad olla “tuuled”
Õpetaja
palub lapsed õuesõppe klassi ja annab lastele vahtralehe kontuuriga pildi,
millel lapsed saavad punktiiri järgi joonistades vahtralehe, ning õpetaja
palub lastel värvida selle teemal “Kui ma saaksin valida vahtralehele värvid”
6-7 aastased
Õpime
tundma 4 puud (kask, vaher, tamm, pihlakas)
Õpetaja
jagab igale lapsele paberi, millel on tabel, vasakul pool neli puu nime: kask,
vaher, tamm, pihlakas, paremale poolele saab laps ülesandeks otsida õige leht
ja see sinna kleepida. Järgneb arutelu, millist lehte oli kõige lihtsam leida,
milline on kõige suurem/väiksem jne.
Mäng:
Lapsed valivad endale paarilise, silmad kinni saadab üks paariline teise lapse
ühe puu juurde, et tunnetada kompimise teel puud, samuti ulatab saatev laps
silmad kinni seotud lapsele ka sama puu alt lehe. Lapsed naasevad paaridena
vaibale tagasi, silmad kinni seotud laps arvab ära millise puu juurde teda
viidi, teda aitab saadud puulehe kompimine. Saatja laps kinnitab, kas vastus
oli õige või vale ning miks. Toimub paaride vahetus.
Õpetaja
palub lapsed õuesõppe klassi ja annab lastele vahtralehe kontuuriga pildi,
millel lapsed saavad punktiiri järgi joonistades vahtralehe, ning õpetaja
palub lastel värvida selle teemal “Kui ma saaksin valida vahtralehele värvid”
Vaatluspunkt
2 “Kirjud teod”
Elupuu
heki sees on erinevaid vahvaid tigusid, kelle vastu lapsed suurt huvi tunevad.
Selles punktis saab vaadelda tigusid. Saab vaadelda erinevaid tigude liike,
võrrelda nende suurust, värvi jne. Parimaks vaatluse ajaks on aprill-mai või
suve lõpp, millal teod on kõige aktiivsemad
Tigude
tutvustamisel saab õpetaja minna eri vanuses lastega üldisematelt teadmistel
konkreetsematele.
Teemadena
saab käsitleda:
- Tigude ehitust, keha osi;
- Erinevaid liike ja nende välimust;
- Kuidas tigu ja mida teod söövad;
- Kus on tigude elupaik ja kuidas nad veedavad talve.
Vaatluseks
saavad lapsed läbipaistvasse karpi otsida igaüks endale teo, sisse panna
erinevaid toite tigudele, mida õuealalt leida on. Lapsed saavad vaadelda kuidas
tigu liigub, milline ta välja näeb ning mida sööb, samuti on hea võrrelda oma
tigu teiste laste omadega ja koos arutleda, kelle tigu mida teeb. Väiksemate
lastega on õpetajal võimalus vaadelda koos ühte tigu. Vaatlemist saab teha
õhutatud karbis terve päeva, kindlasti mitte jätta päikese kätte. Õhtul tuleks
tigu tagasi asetada sinna, kust ta võetud sai.
2-3 aastased
Õpetajal
on pildid tigudest. Vaadeldakse ja arutletakse kes on tigu, kas tas ta on
suur/väike, kuidas ta liigub, mis värvi ta on, mis on teo koda. Lastega
otsitakse koos erinevaid tigusid ja vaadatakse kuidas ta liigub.
4-5 aastased
Õpetajal
pildid erinevatest teo liikidest, vaadeldakse piltidelt teo kehaosi. Lastel
võimalus elupuudelt otsida erinevaid tigusid neid vaadelda ja teistega oma
tähelepanekute üle arutleda (näiteks, kes leidis millise teo, kui suur jne).
Õpetajal olevate liikide piltide järgi saab igaüks määralteda millise teo ta
leidis.
6-7 aastased
Põhjalik
ülevaade tigudest, liigid, elupaik, välimus. Teo vaatlemine karbis.
Vaatluspunkt
3 “Meie aiamaa”
Selles
vaatluspunktis sõltub väga palju just sellest kui suured on lasteaia/rühma
võimlaused. Nendes tegevustes saavad osaleda kõikides vanustes lapsed. Igaüks
saab tegevustest rõõmu tunda. Lapsed saavad õppida tundma erinevaid taimi ja
tööriistade käsitlemist ning kuidas taimede eest hoolt kanda. Antud teema
tutvustamisel saab õpetaja minna eri vanuses lastega üldisematelt teadmistelt
konkreetsematele.
- Kevadel saab hakata ette valmistama lastega kasvupinda, ning valida mida mulda
panna.
Kasvatada saab peenardes, kastides ja näiteks suuremates pottides. Kasvupinna
ettevalmistamisel: ideed kuhu ja mida panna, kaevamine, väetamine, rohimine.
Väiksemate võimalutega alale võib näiteks kastidesse külvata erinevaid
maitsetaimi; suuremate võimalustega alal võib isegi lastega koos rajada
peenrad. Tegevusest saavad osa võtta kõik lapsed. Lapsed saavad teadmisi,
kuidas harida maad ja kavandada “peenar”.
- Külvamise/ istutamise ajal soovitatav kindlasti koos lastega üles märkida, kuhu ja
mida
pandi, et annaks sügiseni vaadelda (koostada vaatlustabel). Enne
istutamist/külvamist lastega arutleda, milliseid tingimusi mingid taimed
kasvamiseks vajavad (vesi, toitained mullas, valgus, istutamise tihedus jne).
Käsitleda saab erinevaid aedvilju, maitsetaimi ning millised taimed millist
saaki annavad.
- Taimede kasvamise jälgimine (vaatlustabel). Koos lastega vaadelda: kui kiiresti mingi taim kasvab, milline taim kasvab kiiremini, millal kasta (kui on vihmased ilmad, kas siis on vaja kasta). Tulemused märkida tabelisse, et oleks lastel pilt silme ees ja võimalus arutleda ja võrrelda erinevate taimede üle. Tabeli detailsus sõltub laste vanusest.
- Ennem saagi korjamist saab lastega arutleda, millal ja kuidas midagi koristada ja
säilitada.
Lapsed saavad käsitleda erinevaid tööriistu. Hiljem saab nautida kasvatatud
vilju ning valmistada ise midagi suurepärast toidulauale.
Õpperaja
skeemiks on ideid saadud:
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar