ÕPPE- JA KASVATUSTEGEVUSE KAVA
Kuupäev:
6.10.2017
|
Laste vanus: 6-7
Laste arv: 18
|
Üliõpilane:
Sirli Kahar
|
Teema: Värvikirev sügis
|
||
Eesmärgid:
Üldoskused: Laps tegutseb uudses olukorras täiskasvanu juhiste järgi
Mina ja keskkond: Laps oskab seostada muutusi looduses aastaaegade
vaheldumisega ning oskab neid kirjeldada.
Keel ja kõne: Laps oskab kirjeldada tuttavaid esemeid ja nähtusi, andes
edasi põhisisu ning olulised detailid.
Liikumine: Laps oskab mängida 2–4 reegliga liikumismängu.
|
||
Ettevalmistus: Õpetaja valmistab lastele ette munakarbid piltidega, mõtleb läbi matka
teekonna ja piiritleb punaste lintidega tegevusala. Lastega on metsas kaasas
kaks õpetajat ja õpetaja abi.
|
Tegevuse käik
Tegevuse osad, tegevus-liigid
|
Õpetaja tegevus, käsitletavad alateemad, olulisemad mõisted, küsimused,
kasutatavad meetodid, mängulised võtted
|
Vahendid
|
Sissejuhatus
|
Planeeritud on jalutuskäik metsa.
Lapsed panevad ennast matkaks valmis, igaühel seljakotis istumisalus,
luup ja munakarp piltidega ning seljas neoonsed helkurvestid.
Õpetaja räägib lastele, et looduses on nii palju erinevaid värve. Lähme
otsime millised võiksid olla sügisevärvid ja kas me märkame millised muutused
on toimunud looduses sügisel.
Lastega on matkal kaasas kolm õpetajat, kes lapsi suunavad ja tagavad
ohutuse.
|
Helkurvestid, punased lindid
|
Põhiosa
|
Lasteaiast metsalagendikule jalutades ja vahepeal peatudes vaadeldakse
sügises leiduvaid värve. Arutletakse selle üle, miks lehed muudavad värvi ja
maha langevad. (Toitained liiguvad juurtest ülespoole lehtedesse, ilma
külmenedes aga lehtedesse nii palju enam toitaineid ja vett ei liigu,
lehekanna ja võrse vahele hakkab kasvama korkjas rakukiht, mis takistab vee
juurdevoolu lehtedesse, suvel kogunenud värvid muutuvad erksamaks ja lõpuks
lehed langevad maha) Õpetaja võtab puu otsast oksa koos lehega ja näitab
lastele kuhu tekib nn “kork” ja leht langeb oksa küljest ära. (Sügise värvid
on soojades toonides. Millised võiksid olla soojad toonid? Vaata ümberringi,
kas oskad neid nimetada?)
Metsalagendikule jõudes küsib õpetaja lastelt kas nad tahaksid natuke puhata.
Istutakse ringis maha istumisalustele. Õpetaja küsib lastelt, kas kõik
lapsed, kes alustasid lasteaiast matkamist, on nüüd meiega koos ringis.
Selleks, et seda teha on õpetajal nimekiri kontrollimiseks. Loetakse koos
lastega tervitussalmi:
Täna tuleb tore päev,
Enda ümber sõpru näen.
Tere sõber, tere, tere,
Koos on meie lastepere.
Tere hommikust ….. (iga laps ütleb õpetaja osutamisel oma nime, õpetaja
kontrollib paberilt lapse nime). Õpetaja küsib lastelt, et kas nad on
piisavalt puhata saanud ja kas teeme oma virgutusliigutused ka. Tõuseme püsti
(õpetaja näitab ette):
Tõusen üles päikesega, (sirutavad käed üles)
Raputan ennast rõõmuga. ( raputavad ennast)
Hästi pikaks sirutan, ( sirutavad käed kõrgele üles)
Puuna ennast kõigutan, (kiigutavad ennast)
Maad ma tänan toidu eest, (puudutavad käega põrandat)
Sõber rõõmsa tuju teeb. (kallistavad enda kõrval sõpra)
Õpetaja palub lastel istuda ja avada oma seljakotid, milles on
munakarbid, nende peal on 10 pilti, mille alla karbi sisse saavad nad otsida
loodusest esemeid. Piltide juurde on trükitähtedega kirjutatud esemete
nimetused. Lapsed proovivad neid koos lugeda. Karpidel on sõnad/pildid: KÄBI,
OKKAD, SAMMAL, KIVI, PUNANE LEHT, ROHELINE LEHT, KOLLANE LEHT, SEEN,
PIHLAKAS, TAMMETÕRU
Õpetaja palub lastel täita võimalikult palju tühje kohti munakarbis ja
leida igale pildile vastav ese. Lagendikule on õpetaja eelnevalt puude otsa
sidunud punasest paelast märgid, et piiritleda otsimise ala. Õpetaja palub
lastel punastest paeltest mööda mitte minna. Otsimise ajal õpetaja kiidab ja
julgustab lapsi.
Kui lapsed on oma otsingud lõpetanud, siis õpetaja palub lapsed ringi
tagasi istuma, arutletakse leitud esemete üle (kas lapsed leidsid kõik
esemed? Mille leidmine oli kõige raskem/kergem? jne.) Õpetaja palub lastel kotist
võtta luubid, vaadeldakse igat eset eraldi (mida lapsed iga konkreetse eseme
juures märkavad? Millised on esemetele iseloomulikud tunnused?). Õpetaja
kiidab igat last tähelepanekute tegemise eest. Lõpetuseks suletakse munakarp
ja pannakse kotti.
Õpetaja pakub välja, et nüüd võiks natukene ka mängida. Õpetajal on
kaasas riidest kott, mis täitetakse üheskoos käbidega. Paika pannakse
mängupiirid, punastest märkidest kaugemale ei ole hea minna.
Liikumismäng „Rebasejaht“. Üks lastest on rebane, talle pannakse taha
nöörist saba.
Rebasel on käes kott käbidega. Teised lapsed loevad silmad kinni
kahekümneni. Rebane
läheb sel ajal peitu jättes endast maha käbiderea. Teised lapsed otsivad
rebase üles järgides käbisid. Mängu mängitakse 5 korda.
|
Istumisalused, luup, munakarbid, riidest kott
|
Lõpetus
|
Õpetja kutsub lapsed kõik enda juurde ja teeb
ettepaneku minna lasteaeda tagasi. (Kindlasti on kõikidel lastel juba kõhud
tühjaks läinud.)
Lasteaeda jõudes vahetavad lapsed riided ja seni kuni õpetaja abi
valmistub lõunasöögiks, saavad lapsed õpetajalt oma nimega sildi. Lapsed
panevad oma leitud kogumiku aknalauale ning lisavad oma nime. Kõik lapsed
saavad tutvuda ka teiste laste leidudega. Õpetaja tänab lapsi toreda matka
eest ja palub lapsed lauda.
|
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar